نفت سفید

نفت سفید، نفت چراغ یا کروزن (به انگلیسی Kerosene) که در زبان گفتاری نفت نامیده می‌شود، یکی ازمشتقات ترکیبات نفتی بوده و با تقطیر انواع نفت خام و میعانات گازی حاصل میگردد. نفت سفید در گذشته کاربرد گسترده‌ای در بخش خانگی به عنوان سوخت وسایل گرمایشی و پخت‌وپز داشت که امروزه در بسیاری از نقاط با گاز شهری و گاز مایع جایگزین شده‌است.
این برش ار نفت خام که گستره جوش آن پس از بنزین قرار گرفته است شامل هیدروکربن های ۱۰ تا ۱۴ کربن می باشد. نقطه ۶۵ درصد تقطیر این برش باید کمتر از ۲۵۰ درجه سانتی گراد و نقطه جوش ۸۰ درصد آن نیز پایین تر از ۲۸۵ درجه سانتی گراد باشد. رنگ طبیعی این فرآورده بی‏رنگ بوده و با توجه به تصفیه¬‌های ویژه¬ای که بر روی آن انجام می¬گیرد، فاقد هر گونه بوی تند و نامطبوع می‏باشد.
نفت چراغ ماده‌ای با چگالی 0.78 تا 0.81 Kg/L، سبک و شفاف است که به وسیلهٔ هیدروکربن‌ها شکل می‌گیرد. این ماده با روش تقطیر ذره به ذره نفت در درجه ۱۵۰ تا ۲۷۵ درجه سانتیگراد بدست می‌آید و در نتیجه این کار زنجیره‌های کربنی با یکدیگر ترکیب می‌گردند که در هر مولکول ۶ تا ۱۶ اتم کربن موجود است.

نقطه اشتعال نفت چراغ میان ۳۷ تا ۶۵ درجه سانتی‌گراد (۱۰۰ تا ۱۵۰ درجه فارنهایت) و دمای اشتعال خودکار آن ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد (۴۲۸ درجه فارنهایت) می‌باشد.
با توجه به کمتر بودن جرم حجمی نفت سفید نسبت به آب، از آن در فرآبند استخراج مواد معدنی مانند مس (به عنوان حلال آلی مس را از فاز آبی اولیه جدا میکند)، سدیم، پتاسیم و روبیدیم نیز استفاده میشود.